Telefonsupporten är semesterstängd under veckorna 29 till och med 33. Utleveranser av lagervaror samt besvarande av mail sker som vanligt.

Köpvillkor

Priser

Priser visas i svenska kronor (SEK) inklusive moms för privatpersoner och exklusive moms för företag beroende på den inställning av kundgrupp som görs på vår hemsida. Oavsett val av kundgrupp så visas dock slutsumman i såväl varukorg som kassa alltid inklusive moms. Valet av kundgrupp kan göras permanent genom att skapa ett kundkonto.

Beställning

Vid beställning på vår hemsida genereras en orderbekräftelse med automatik och skickas via e-post utan manuell översyn. Vi förbehåller oss rätten att korrigera denna i efterhand. Beställning kan även ske via e-post, telefon, fax eller brev. I det fall beställaren är under 18 år måste målsmans tillstånd inhämtas innan köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Djurlandet.se lider ekonomisk skada, polisanmäls.

Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning och direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du våra köpvillkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information man behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på klarna.com/se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice. Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.com/se under Mina sidor, se ”Hitta din faktura” på startsidan.

Frakt

Order över 1 800 kr inklusive moms levereras fraktfritt inom Sverige med den transportör och till det utlämningsställe som kunden väljer i kassan. För lägre ordervärde är fraktkostnaden 25 kr - 195 kr inklusive moms beroende på godsets vikt och volym. Fraktkostnaden visas i kundvagnen och i kassan innan köpet genomförs. Vid uteblivet val kommer Djurlandet.se använda sig av lämpligast tänkbara fraktalternativ.

Vid speciella önskemål angående mottagande av gods eller paket såsom telefonavisering debiteras kund till självkostnadspris.

Kostnader orsakade av felaktigt ifyllda leveransuppgifter såsom adress, namn, telefonnummer eller liknande bekostas ej av Djurlandet.se utan kommer debiteras kunden. Detta gäller även kostnader för ändringar av leveransuppgifter efter att sändningen har skickats från vårt lager.

Leveranstider

Huvuddelen av vårt sortiment lagerförs vilket i de flesta fall innebär att ordrar packas och skickas under samma eller nästkommande vardag.

Våra leveranstider kan kategoriseras enligt:

Finns i lager
Produkter som finns på vårt lager skickas normalt samma eller nästkommande vardag. Avvikelser i leveranstid kan förekomma till vissa mindre orter.

Beställningsvara
Vi beställer produkten direkt från leverantören och leverans sker normalt inom 2 - 7 arbetsdagar. Exakt leveranstid meddelas via e-mail inom 24 timmar (gäller vardagar). Vid leveransförseningar eller om produkten av någon anledning är slut hos leverantören meddelas ni via e-mail eller telefon inom 24 timmar (gäller vardagar).

Om det utlovade leveransdatumet blir ändrat eller om kunden ej godkänner det nya leveransdatumet så har kunden rätt att häva köpet. Vid de tillfällen då kunden betalat i förskott och vill häva köpet på grund av försenad leverans får kunden pengarna tillbaka inom 14 dagar efter upphävandet.

Skadat gods

Djurlandet.se ansvarar för transporten till kunden. Detta innefattar om varan skadas eller kommer bort under transporten. Vid händelse av saknad sändning eller kolli tillämpas 5 karensdagar (vardagar) innan eftersökning av saknat gods påbörjas.

Nedanstående punkter skall uppmärksammas vid mottagandet av leveransen:

  • Kontrollera så det inte finns någon synlig skada på emballaget. Om produktens emballage är skadat skall detta noteras på fraktsedeln och även anmälas direkt till Djurlandet.se. Om synliga skador ej anmäls till transportören vid leveranstillfället utgår ingen ersättning.
  • Djurlandet.se rekommenderar att du som kund anmäler transportskador som inte varit möjliga att konstatera vid mottagandet, så kallade dolda transportskador, till kundtjänst inom 7 arbetsdagar efter mottagandet. Detta görs via e-post till info@djurlandet.se eller på telefon 0431-366 585.

Djurlandet.se frånskriver sig alla krav på ersättning för annan skada som uppstått till följd av transportskador, felleveranser eller skadade produkter.

Vid eventuella returer, som ej beror på felaktigheter orsakade av Djurlandet.se eller transportör, så står kunden för kostnad och risk vid returtransporten.

Ångerrätt/öppet köp

Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt att ångra sitt köp utan anledning inom 14 dagar från det att man tagit emot varorna. Vi tillämpar ångerrätt/öppet köp i 20 dagar. Självklart får du öppna förpackningen för kontroll av varan, men varan ska returneras i originalskick och i originalemballage. Ångerrätt gäller ej på produkt eller tjänst som anskaffats, färdigställts eller kapats upp speciellt för kunden. Detta innefattar även alla produkter som inte saluförs via vår hemsida.

Vid retur godtar vi endast leveranser ända fram till företaget, ej till utlämningsställe. Vid retur skickad till utlämningsställe tar Djurlandet.se ut en avgift på 250 kr plus moms för hämtning av godset och administration av ärendet.

Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returfrakt och returrisk. Returer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut.

Försändelse som ej lösts ut utan gått i retur till Djurlandet.se debiteras fraktkostnader till självkostnadspris samt en avgift på 250 kr plus moms för att täcka administrationskostnaden för ärendet.

Tillvägagångssätt vid retur:

  • Se till att produkten är i oförändrat skick dvs. oanvänd och utan skador.
  • Kontakta oss på info@djurlandet.se och ange ordernummer samt anledningen till returen.
  • Packa ner produkten i oförstörd originalförpackning utan tejp, etiketter eller dekaler som kan förstöra förpackningen.
  • Bifoga ordernummer eller dokument som styrker köpet samt ange clearing- och kontonummer till din bank för återbetalning.
  • Emballera produkt och dess originalförpackning på ett sådant sätt att risken för skada minimeras vid transporten. Tänk på att ansvaret ligger hos kunden.
  • Boka frakt för hela vägen fram till returadressen nedan, klistra på etikett och lämna in hos ombud för transportör.
  • Invänta besked och eventuell återbetalning från Djurlandet.se. Det tar 1-2 veckor för returer att behandlas.

Returadress:

Djurlandet.se
c/o Soliduct AB
Ingestorpsvägen 270
262 92 ÄNGELHOLM

Återbetalning

Återbetalning hanteras av Klarna. I annat fall återbetalas beloppet till av dig angivet bankkonto inom 20 dagar.

Garanti/reklamation

Djurlandet.se tillämpar konsumentköplagen vid alla fall av reklamationer vilket innebär minst 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt. En del av våra leverantörer erbjuder för vissa produkter en längre garanti än 1 år vilket vi i så fall också tillämpar. Du kan kontakta kundtjänst för besked om aktuell garanti för produkten du vill beställa. Garantin omfattar alla felaktiga detaljer som kan hänföras till tillverkningen eller vår lagring. Djurlandet.se ansvarar för ersättningsleverans av felaktig detalj men har inget ansvar för inkompatibilitet, leveransförseningar, driftsavbrott, merarbete eller annan ekonomisk skada. I de fall anledningen till returen är reklamation och fel ej kan påvisas debiteras fraktkostnader till självkostnadspris samt en avgift om för närvarande 250 kr plus moms för att täcka administrationskostnaden för ärendet.

Djurlandet.se kommer att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer i en eventuell tvist. Vid garanti/reklamation kontakta oss på info@djurlandet.se eller 0431-366585.

Skydd gällande personuppgifter

De uppgifter du förser oss med i samband med en order ligger lagrade i vårt affärssystem på ett sådant sätt i att de ej kan komma utomstående till del. Vi lämnar ej vidare uppgifter du förser oss med i någon form annat än där det krävs för att effektuera din order, alternativt där detta har direkt relevans till de varor du köpt. Detta innebär att vi inte säljer, hyr ut, eller på något annat sätt nyttjar uppgifterna till någonting annat än för det syfte som de ursprungligen lämnats. Uppgifterna raderas automatiskt ett år efter att kundrelationen upphört. Undantaget där det krävs en längre tid för att fullfölja eventuella garantiåtaganden och följa bokföringslagen.
Som kund har du enligt dataskyddsförordningen (GDPR) rätt att få den information vi registrerat. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att den ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst.

Reservationer

Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för eventuella prisändringar, felaktiga priser, slutförsäljning samt för felaktigt angivna tekniska specifikationer och illustrationer. Inträffar detta kan Djurlandet.se tvingas att häva köpet och återbetala eventuellt inbetalat belopp på bästa sätt. Detta kan utföras när som helst under affärens gång då felaktighet upptäcks. Orsaken till fel skall tydligt redovisas till kunden i samband med köpets hävande.

Copyright © 2019 Soliduct AB